Blog > Komentarze do wpisu
Dlaczego ludzie kłamią?
Najwcześniejsze klasyfikacje kłamstwa pokazywały jednocześnie motywy kierujące osobą, która kłamała.
Tomasz z Akwinu rozróżnił kłamstwo żartobliwe, konieczne i świadomie obliczone na szkodę.
Św. Augustyn natomiast stworzył 9 kategorii, między innymi kłamstwo służące pomocy; takie, które rani; dotyczące religii. Jednocześnie były to grzechy.
Współczesne prace różnią się między sobą co do określenia motywów kłamstwa.

Jedne z badań ukazały, że współcześnie ludzie uważają kłamstwo, za jeden z elementów naturalnej ludzkiej komunikacji. Kolejne badania ukazały, że oszukiwanie konwersacyjne jest powszechne i uznawane społecznie.

W 1975 roku przeprowadzono badania, które pokazały, że aż 61,5% naturalnych rozmów ma kłamliwy charakter.

Kolejne badania w grupie 314 osób dowiodły, że w ciągu jednego tygodnia ludzie kłamią średnio około 13 razy.

Z kolei w następnych badaniach: okazało się, że w ciągu 2 tygodni jesteśmy w stanie dokonać „kłamstwa białego” 16 razy.

Wyniki badań wskazują więc, że kłamstwo ma charakter powszechny.

W 1988 roku przeprowadzono badania, dzięki którym dowiedziano się o zarówno o częstości kłamania, jak i o powodach.

Przez 3 tygodnie, 74 osoby nagrywały swe rozmowy, z których wybierano tzw. oszustwa komunikacyjne. Średnia kłamstw wynosiła 4,2 raza na tydzień. 81,2% zarejestrowanych kłamstw miało charakter „czystych”, czyli takich, w których osoba świadomie rozmija się z prawdą. Natomiast 18,8% to inne formy deformowania rzeczywistości (np. przesada, półprawdy, przemilczenia, oszustwa, podstępy).

Zanalizowano także motywy popełniania kłamstw:

22,2% - potrzeba unikania konfliktu, gł. nieszczera zgoda na spełnienie niepożądanej prośby

18,0% - dostosowanie się do zasad grzeczności (gł. szlachetna obrona twarzy innej osoby)

16,5% - ochrona własnej twarzy

13,0% - potrzeba zdobycia czegoś (np. pieniądze)

9,7% - kłamliwe wymówki

8,3% - chęć podtrzymania pożądanej bądź przerwania niepożądanej interakcji

3,5% - manipulowanie innymi poprzez wywoływanie w nich poczucia winy lub wzbudzanie innych uczuć po to, aby kontrolować ich zachowanie

1,8% - żarty i kpiny


Źródło: Tomasz Witkowski, Psychologia kłamstwa, Wydawnictwo Unus

czwartek, 01 lipca 2010, nieznanapsychologia

Najlepsze Blogi